Leerlingen Guido zamelen ruim 50.000 euro in voor Oeganda

Wekenlang voerden leerlingen van GSG Guido in Amersfoort actie. Tijdens de jaarlijkse Maak Meer Marathon deden ze allerlei sponsoracties: bakken, auto’s wassen, muziek maken. De leerlingen van de eerste- en tweedejaarsklassen haalden er maar liefst €50.111 mee op. Het geld is bestemd voor de Presbyterian Church (PCU) in Oeganda, die door Utrecht Mission | Verre Naasten wordt ondersteund.

De onthulling van de opbrengst gebeurde tijdens een feestelijke sluitingsdag. Lisette Vossebelt, medewerker Jeugd en Jongeren bij Verre Naasten, was erbij  en nam de cheque in ontvangst. “Het is zo bijzonder om te zien dat de leerlingen zo creatief en enthousiast aan het werk zijn gegaan voor geloofsgenoten in Oeganda. Zelfs in een jaar waarin we weinig kunnen, hebben de leerlingen zo’n recordbedrag met elkaar opgehaald. Het is een geweldige prestatie!’’

Creatieve acties

Leerlingen zamelden het geld in via allerlei sportieve, creatieve en culinaire acties. Lisette: ‘’Het mooie aan de Maak Meer Marathon is dat de jongeren zelf aan de slag kunnen en hun talenten inzetten. Een van de acties die eruit sprong was die van Mattias Koning, die een eigen lied schreef en er een videoclip bij maakte. De actie die het meest geld opbracht was die van Emma, Emily, Leanne en Noëlle. Door allerlei verschillende sponsoracties haalden zij samen ruim €2500 op.”

Aanstekelijk

De actie begon op 19 april met een kick-off-dag. Vanwege de lockdown was de kick-off dit jaar digitaal. Leerlingen die een paar jaar geleden zelf meededen aan de Maak Meer Marathon deelden via een video hun ervaringen. Deze leerlingen bezochten vorig jaar februari de PCU in Oeganda en vertelden over het werk van de kerk. De ervaringen van deze ambassadeurs werkten aanstekelijk, want nog dezelfde dag gingen alle leerlingen aan de slag om geld in te zamelen. Binnen een week was er al €10.000 ingezameld op het actieplatform www.mijnmission.nl.

Ook dit jaar maken leerlingen kans om mee te gaan met de ambassadeursreis naar Oeganda. 25 leerlingen wonnen een prijs, in verschillende categorieën: beste inzet, beste PR en creatiefste actie. Zij zijn genomineerd om te solliciteren voor een reis naar Oeganda; acht van hen mogen, wanneer het binnen de coronamaatregelen weer mogelijk is, met eigen ogen zien waar de actieopbrengst terechtgekomen is!